در سال های گذشته مایکوتوکسین ها همچنان چالش های قابل توجهی را برای بخش غلات ایجاد کردند؛ زیرا تولیدکنندگان به محصولات ارزان تر با کیفیت کمتر روی آوردند. همه‌گیری کووید بر در دسترس بودن مواد خوراکی تأثیر گذاشت و این موضوع همراه با افزایش هزینه‌ها ناشی از جنگ در اوکراین برای تولیدکنندگان بود. در نتیجه، برخی از کشاورزان به محصولات با قیمت ارزان‌تر روی آوردند.

آنلیس مولر، مدیر DSM و مسئول بررسی سالانه مایکوتوکسین ها اظهار داشت که در سال گذشته در مجموع 27279 نمونه با 122240 آنالیز از 87 کشور برای 6 مایکوتوکسین اصلی آفلاتوکسین ها (AF)، زیرالنون ها (ZEN)، فیومننسین ها (FUM)، دئوکسی نیوالنول ها (DON)، اکراتوکسین ها (OTA) و T-2 صورت گرفت.

مناطق با خطر شدید

خانم مولر بیان داشت شیوع مایکوتوکسین و خطر آن در سال گذشته در چین، آسیای جنوبی و آمریکای شمالی به‌عنوان مناطق با آلودگی شدید طبقه‌بندی شد و گزارش شد که بیش از 75 درصد نمونه‌ها در این مناطق آلوده به مایکوتوکسین ها بودند. در واقع سطح خطر، درصد نمونه‌هایی که حداقل حاوی یک مایکوتوکسین باشند را نشان می دهد. به عنوان مثال، سطح خطر کل در چین/تایوان 97٪ بود که FUM  93%، DON  84%  و ZEN 82% رایج ترین مایکوتوکسین های یافت شده بودند.

خطر بالای 50%

نمونه هایی از خاورمیانه و شمال آفریقا، کشورهای جنوب صحرای آفریقا دارای سطوح خطر کل بالاتر از آستانه 50 درصد بودند؛ در حالی که سطوح پایین تر در اروپا و اقیانوسیه مشاهده شد.

سسطح خطر اروپا

دکتر ولفگانگ مارکرت و ساندر یانسن (مدیران کنترل مایکوتوکسین در (DSM، از نتایج متفاوتی در سراسر اروپا حاصل از آنالیز 9000 نمونه صحبت کردند. به عنوان مثال، سطح خطر اروپا در حدود 40 درصد بوده که شامل سطوح بسیار بالایی از DON به میزان 445000ppb  بود. در تمام نمونه‌ها،DON  (46%)، ZEN (42%) و FUM (34%) شایع ترین بودند و سطح T-2 در 34٪ معنی‌دار بود. متاسفانه در ذرت، میانگین سطوح DON و ZEN در سال 2023 در مقایسه با آمار سال 2021 بالاتر بود.

آلودگی در خاورمیانه

علاوه بر این، یانسن گفت که نمونه‌ها در خاورمیانه و شمال آفریقا نشان می‌دهند که مایکوتوکسین‌های FUM بسیار فراوان هستند و شیوع ZEN، FUM  و به ویژه DON و T-2 افزایش یافته است که برای تولیدکنندگان طیور نگران‌کننده بود. 100% نمونه‌های ذرت آلوده به حداقل 2 مایکوتوکسین بودند.

مزایای تست سریع

نورا کوگلنیک، مدیر آزمایشگاه رومر، در مورد مزایای اصلی تست های سریع مایکوتوکسین صحبت کرد و تاکید کرد که این تست ها:

  • نتایج سریع و دقیقی دارند.
  • نیاز به تجربه آزمایشگاهی ندارند.
  • می توان در محل نمونه برداری این تست ها را انجام داد.
  • می توان دفع حلال های آلی را به حداقل رساند.

با این حال، در حالی که آزمایشات سریع برای غلات خام، آجیل و محصولات جانبی غلات بسیار نتیجه بخش هستند، کوگلنیک اذعان داشت که این نوع آزمایشات برای نمونه‌های خوراک کامل یا سیلو شده کارایی کمتری داشت. زیرا خوراک کامل و مخلوط اغلب یک ماتریس پیچیده دارند که می تواند بسیار متفاوت باشد.

به عنوان مثال، فرمولاسیون خوراک را می توان به 3 گروه تقسیم کرد:

  1. کنجاله پروتئینی – پروتئین های گیاهی، سویا، کلزا و پروتئین های حیوانی، گوشت، استخوان یا ماهی
  2. غلات – گندم، ذرت، جو، سورگوم یا چاودار
  3. ویتامین ها، مواد معدنی، چربی ها و اسیدهای آمینه.

تجزیه و تحلیل چند مایکوتوکسین

مولر به تجزیه و تحلیل آلودگی محصولات به چند مایکوتوکسین پرداخت و به 3 دسته اشاره کرد که می تواند مشکلاتی را برای تولیدکنندگان دام ایجاد کند:

  1. بووریسین و انیاتین: این مایکوتوکسین ها بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارند و در بافت های غنی از چربی تجمع می یابند. همچنین این مایکوتوکسین ها بر میکروبیوم خوک‌ها اثر گذاشته و باعث ایجاد ضایعات بافت‌شناسی در کبد خوک‌ها می شوند.
  2. مونیلیفورمین: جوجه های گوشتی می توانند به این مایکوتوکسین بسیار حساس باشند؛ زیرا این مایکوتوکسین می تواند باعث آسیب قلبی، ضعف عضلانی، ناراحتی تنفسی و مشکلات سرکوب سیستم ایمنی گردد.
  3. آلترناریول: این مایکوتوکسین سیتوتوکسیک و جهش زا بوده و اثراتی را بر سیستم تولید مثل و ایمنی برجای می گذارد.

همچنین، مولر در مورد تجزیه و تحلیل های انجام شده بر روی نخود، لوپین، لوبیا گفت: اگرچه سطح نمونه پایین بود، اما از مشاهده سطح آلودگی (%28 (FUM شگفت زده شده بود. در نهایت این محقق بیان کرد که به سه بخش مربوط به کاهش مایکوتوکسین ها نظیر روش های جذب (ترکیب هم افزایی مواد معدنی)، تبدیل زیستی و محصولات حفاظتی زیستی توجه شود.

منبع

https://www.allaboutfeed.net/all-about/mycotoxins/dsm-world-mycotoxin-survey-2023/

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *