فیومننسین ها

فیومننسین ها (FUMs) به وسیله دو قارچ Fusarium proliferatum و F.verticilloides تولید می شوند. این مایکوتوکسین ها در سراسر جهان یافت شده و اغلب دانه های ذرت و فرآورده های جنبی ذرت را آلوده می کنند. این سموم به طور عمده شامل فیومننسین B1 (FB1FB2 و  FB3 هستند، که FB1 به عنوان سمی ترین آنها شناخته شده است. شرایط تولید فیومننسین به طور دقیق مشخص نیست اما به نظر می رسد که تنش خشکی به دنبال آب و هوای گرم و مرطوب در طول گلدهی در شیوع این سموم نقش دارند. آسیب حشرات به گیاهان نیز می تواند زمینه ساز تولید این سم باشد چرا که منجر به نفوذ فیومننسین به داخل سنبله و هسته می شود.

فیومننسین به طور عمده توسط قارچ های مزرعه که در خاک و برروی دانه های گیاهان وجود دارد ترشح می شوند. این قارچ ها قادرند در کانال توخالی (Stylar canal) هسته های سالم و دست نخورده نفوذ کنند، بنابراین دانه هایی که از بیرون سالم به نظر می رسند ممکن است از داخل آلوده شده باشند. فیومننسین ها، مایکوتوکسین های بسیار پایداری هستند که نسبت به روش های خنثی سازی و فرآوری های مختلف مثل ذرت فلیک شده برای انسان، مقاومت بالایی دارند.

سمیت

فیومننسین ها، از طریق ممانعت از سنتز آنزیم سرامید، منجر به اختلال در متابولیسم اسفنگولیپیدها (ترکیبی مهم در غشای سلولی و تارهای عصبی) می شوند. این سم به عنوان یکی از عوامل سرطان زایی در انسان شناخته شده است و همچنین منجر به آسیب به کبد، کلیه و سیستم ایمنی می شود. فیومننسین ها باعث تغییر در عملکرد سد روده ای شده و اثرات هم افزایی در کنار سایر سموم مانند DON دارند. در نتیجه اختلال در سد روده ای، ورود سایر سموم و عوامل بیماری زا به داخل جریان خون امکان پذیر خواهد شد. از دیگر اثرات نامطلوب فیومننسین می توان به مشکلات قلبی، کاهش مصرف خوراک، تنگی نفس، ضعف، یرقان و آسیب به تار عصبی اشاره کرد. اگرچه طیور در مقابل این سم نسبتا مقاوم هستند اما مطالعات جدید اثرات هم افزایی بین این سم و DON را نشان داده اند که منجر به بروز بیماری های مرتبط با حضور عوامل بیماری زا می شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *