نمونه برداری از مایکوتوکسین ها

توزیع مایکوتوکسین ها و نمونه گیری

علیرغم نتایج منفی تست های تشخیصی، مایکوتوکسین ها به دو دلیل اصلی می توانند در محصولات زراعی وجود داشته باشند اما تشخیص داده نشوند. اولا، آن ها به طور همگن توزیع نمی شوند و تمایل به تجمع در مناطق خاصی دارند که به عنوان “نقاط داغ” شناخته می شوند؛ بنابراین ممکن است در سایر مناطق تشخیص داده نشوند. ثانیاً، مایکوتوکسین های ماسک شده ممکن است در خوراک و مواد اولیه ایجاد شوند.

روش های نمونه گیری برای تجزیه و تحلیل مایکوتوکسین

نمونه برداری مناسب و آماده سازی نمونه، اساس آزمایشات تعیین میزان مایکوتوکسین است. مشکل اصلی ارزیابی وجود مایکوتوکسین ها در خوراک و مواد اولیه، توزیع ناهمگون آن ها در خوراک، به ویژه در هسته های کامل است. قسمت های مختلف هر بخش ممکن است حاوی غلظت های مختلف مایکوتوکسین باشند. نمونه گیری درست منجر به تشخیص صحیح میزان سم می شود. نمونه برداری معمولاً بزرگترین عامل خطا در تجزیه و تحلیل مایکوتوکسین است.

انتخاب نمونه

هر قسمت باید شانس یکسانی برای انتخاب داشته باشند و نمونه گیری به صورت تصادفی انجام شود. انتخاب تجهیزات مناسب برای نمونه برداری ضروری است. به عنوان مثال، پروب ها باید بتوانند از ذرات بزرگ نمونه برداری کرده و به هر مکان در محل مورد نظر برسند. با این حال، وقتی ذرات به طور یکنواخت توزیع نمی شوند، نمونه برداری باید از نقاط مختلف در سراسر محل مورد نظر انجام شود (شکل 1).

شکل 1. نحوه ی نمونه برداری

نمونه ها بسته به نوع محصولی که نمونه گیری می شود، به صورت تدریجی باید جمع آوری شوند تا نمونه ی مورد نظر برای تجزیه و تحلیل به دست آید. شکل 1 مراحل اصلی برای یک نمونه گیری موفق را نشان می دهد. تفاوت های جزئی برای خوراک های جامد و خشبی هنگامی که در حین انتقال یا ذخیره سازی نمونه برداری می شوند وجود دارد. هنگام نمونه برداری در حین انتقال، نمونه ها (100 گرم) را در فواصل دوره ای تدریجی، در حالی که محصول از مکانی به مکان دیگر منتقل می شود، جمع آوری کنید (شکل 2).

شکل 2. نمونه برداری از محصول مایع

در مورد علوفه ها، کاربردی ترین روش برای گرفتن نمونه به صورت دستی است. در صورت امکان، نمونه ها را در حین حرکت جمع آوری کنید. مطمئن شوید که همه لایه ها به یک میزان نمونه برداری شوند. برای نمونه گیری از سیلو، منتظر بمانید تا تخمیر کامل شود. نمونه ها را با سوراخ کردن پوشش پلاستیکی با استفاده از دستگاه نمونه برداری تیز و مخروطی جمع آوری کنید. سوراخ ها باید به طور مساوی در تمام سطح سیلو توزیع شوند (شکل 3). بلافاصله پس از برداشتن نمونه، هر سوراخ را مجدداً پر کرده و با استفاده از یک نوار بپوشانید تا از آلودگی احتمالی جلوگیری شود.

                          شکل 3. نمونه برداری از سیلو

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *