به گفته متخصصان کشاورزی، باران‌های شدیدی که در تابستان بخش‌های بزرگی از جزایر بریتانیا را درنوردیده است، خطر آلودگی قارچی و سمی را برای کشاورزان غلات و تولیدکنندگان خوراک به همراه دارد.

موری هایدن، می‌گوید: «پس از یک تابستان مرطوب با شرایط نامناسب برداشت، کپک‌هایی مانند فوزاریوم و آسپرژیلوس را می‌توان در محصولات یافت. ” اگر این کپک ها کنترل نشوند؛ می توانند به طور جدی بر عملکرد، سود و سلامت حیوانات تاثیر بگذارند.”

چگونه مایکوتوکسین ها را تشخیص دهیم؟

فوزاریوم در مزرعه با سفید شدن زودرس سنبلچه های آلوده و تولید ساختارهای نارنجی اسپور به نام اسپوردوچیا در پایه غلاف شناخته می شود. همچنین، این قارچ ها در طول آب و هوای مرطوب، احتمالاً به شکل قارچ سفید/صورتی و کرکی در قسمت های رویی محصولات در مزرعه دیده می شوند.

کپک آسپرژیلوس همراه با فوزاریوم تولیدکنندگان اصلی مایکوتوکسین ها از جمله آفلاتوکسین هستند. تولید آفلاتوکسین در تابستان‌ مرطوب نیز افزایش می‌یابد و دمای نسبتاً بالا نیز به آن کمک می‌کند. رشد قارچ در محصولات منجر به ظاهری خاکستری نسبت به مزارع معمولی طلایی رنگ در هنگام برداشت می شود.

راه حل

برای کشاورزان گزینه های مختلفی وجود دارد!

برای مهار و مبارزه با کپک و سموم، آقای هایدن اذعان داشت که مایکوستات و سایر مهارکننده‌های موثر ضد کپک که بر پایه اسید پروپیونیک، استیک و سوربیک و نمک‌های آمونیوم، می‌توانند از رشد کپک‌های جدید و تولید سموم در دانه‌های ذخیره شده جلوگیری کنند.

بسیاری از کشاورزان در کنار استفاده از مهارکننده های کپک، از توکسین بایندرها نیز استفاده می کنند که در محیط آبی روده حیوان بسیار موثر عمل می کنند. این بایندرها دارای سطح بالایی از سیلیکات آلومینیوم هستند و تعداد زیادی جایگاه اتصال برای  انواع خطرناک مایکوتوکسین‌ها را فراهم می کنند. سپس، این سموم به طور طبیعی بدون جذب در مجرای روده و تأثیر بر ضریب تبدیل خوراک و باروری دفع می شوند.

منبع

https://www.allaboutfeed.net/animal-feed/feed-processing/wet-conditions-increase-mycotoxin-risk/

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *