تجزیه و تحلیل نمونه‌های کاه گندم و جو، خطر احتمالی مایکوتوکسین را در کاه نشان می‌دهد و به تولیدکنندگان توصیه می شود که به مدیریت کاه و خطر مایکوتوکسین توجه کنند.

هر ساله، برنامه‌های جامع آزمایش های بررسی مایکوتوکسین در سراسر اروپا، ایالات متحده آمریکا و کانادا انجام می‌شود که به وضوح حضورمایکوتوکسین را به عنوان تهدیدی در محصولات تازه برداشت شده نشان می دهد. نتایج این بررسی‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بینش دقیقی از خطر مایکوتوکسین را برای تولیدکنندگان خوراک دام ارائه می دهند. برای اولین بار در اروپا، یک نمونه کاه گندم و جو از مزارع دانمارک جمع آوری و تجزیه و تحلیل شد. آب و هوای مرطوب در دانمارک چه قبل و چه پس از برداشت، نگرانی هایی را در مورد کیفیت غلات و علوفه ایجاد کرده است. برداشت های دیرهنگام یا مرطوب، که در آن کاه برای مدت طولانی در مزرعه باقی می ماند، منجر به تولید کاه بی کیفیت می شود و در بسیاری از موارد، به وضوح کپک مشهود است. علاوه بر این، اگر کاه پس از بارندگی برداشت شده باشد، می تواند بیشتر توسط هاگ های کپک موجود در خاک آلوده گردد و ممکن است کپک ها به رنگ خاکستری تیره به وضوح دیده شوند. با این حال، کپک‌ها همیشه قابل مشاهده نیستند، بنابراین نمی‌توان تصور کرد که اگر کاه تمیز و بدون کپک به نظر برسد، عاری از مایکوتوکسین است.

سطوح بالای مایکوتوکسین در کاه دانمارکی

نتایج بررسی کاه در آزمایشگاه نشان داد که 84٪ و70٪ از کل نمونه های کاه به ترتیب با دئوکسی نیوالنول (DON) و مایکوتوکسین های نوظهور آلوده بودند. مشابه غلات، همانطور که در شکل 1 مشاهده می شود، خطر مایکوتوکسین چندگانه در کاه نیز وجود دارد و به طور متوسط 3.5 مایکوتوکسین در هر نمونه شناسایی شده است. حدود 95 درصد نمونه ها حاوی مایکوتوکسین بودند و 80 درصد آن ها نیز به بیش از یک مایکوتوکسین آلوده بودند. میانگین غلظت DON 1542 – 10914 ppb بود.

در سال های اخیر یک موضوع قابل توجه، مشاهده و گسترش مایکوتوکسین های نوظهور است. از 70 نمونه مورد تجزیه و تحلیل، تقریباً 70 درصد شامل مایکوتوکسین‌های نوظهور مانند بووریسین، مونیلیفورمین، فوموپسین A، آلترناریول، انیاتین A و B بودند. اسید فوزاریک نیز به گروه مایکوتوکسین‌های نوظهور تعلق دارد و در 20 درصد نمونه‌ها شناسایی شد که این مایکوتوکسین می تواند با دئوکسی نیوالنول و فیومننسین ها برهمکنش داشته و اثرات هم افزایی ایجاد کند. در نتیجه، علائم سمیت مایکوتوکسین‌های  دئوکسی نیوالنول و فیومننسین ها ممکن است در صورت وجود اسید فوزاریک تشدید گردد.

شکل 1 – توزیع تعداد مایکوتوکسین ها در نمونه های کاه جمع آوری شده در دانمارک

 

وقتی معیار حد مجاز Alltech REQ برای این نتایج اعمال شد، بیش از 50 درصد نمونه‌ها برای خوک‌ها و گوساله‌ها دارای خطر متوسط تا بالاتر در نظر گرفته شدند (شکل 2).

شکل 2 – سطح خطر مایکوتوکسین برای خروس ها و گوساله ها بر اساس REQ Alltech

 

کاه بی کیفیت چگونه می تواند بر دام ها تأثیر بگذارد؟

اطلاعات محدودی در مورد مصرف بستر کاه توسط خوک ها وجود دارد. برخی از داده ها نشان می دهد که خوک های از شیر گرفته شده حدود 6/1 کیلوگرم در روز کاه مصرف می کنند. در خروس‌ها، تقریباً 22 درصد از کل خوراک مصرفی آن‌ها، کاهی است که برای بستر تهیه می‌شود، هر چند وقتی کاه تازه روزانه تهیه می‌شود، این مقدار می‌تواند تا 30 درصد افزایش یابد. بر اساس سطوح DON موجود در نمونه‌های کاه، مصرف این ماده می تواند به طور بالقوه به اثرات منفی جدی برای حیوانات منجر شود.

 DONیکی از مایکوتوکسین های تولید شده توسط قارچ فوزاریوم است که این سم متعلق به گروه مایکوتوکسین های نوع تریکوتسن B، گروهی متشکل از 100 ترکیب با ساختار شیمیایی پایه یکسان است. یکی از علائم رایج مصرف سم DON در حیوانات کاهش مصرف خوراک است اما واقعیت این است که تأثیر منفی مایکوتوکسین‌های تریکوتسن بر دام بسیار پیچیده‌تر است. خوک‌ها حساس‌ترین گونه‌ها به DON در نظر گرفته می‌شوند و اثرات آن با حضور اسید فوزاریک تقویت می‌شود. بسیاری از اثرات مایکوتوکسین های تریکوتسن، مانند DON، در نتیجه افزایش سطح استرس اکسیداتیو، که ناشی از عدم تعادل آنتی اکسیدان ها است، رخ می دهد.

اسید فوزاریک توسط بسیاری از گونه های قارچ فوزاریوم مانند فوزاریوم اسپورتریشیودس، فوزاریوم اکسی اسپوروم و فوزاریوم مونیلیفرم تولید می شود. این قارچ ها می توانند مایکوتوکسین های متعددی تولید کنند. به نظر می رسد اسید فوزاریک در طیف وسیعی از مقادیر دما و رطوبت تولید می شود و ممکن است در مزرعه یا در طول ذخیره سازی مواد غذایی تولید گردد. اسید فوزاریک در محل اتصال اسید آمینه تریپتوفان رقابت می کند که منجر به افزایش تریپتوفان آزاد در خون می شود. تریپتوفان آزاد بالا می تواند وارد مغز شود و سروتونین را افزایش می دهد. اسید فوزاریک در کاهش فشار خون نیز نقش دارد. این اثرات با هم می تواند منجر به کاهش مصرف خوراک، استفراغ، بی حالی و تورم پاها یا غدد پستانی شود. اغلب، این علائم تا زمانی که سطوح بالا از اسید فوزاریک در خوراک وجود نداشته باشد مشاهده نمی شود. با این حال، سطوح پایین اسید فوزاریک نیز می تواند خطرناک باشد.

معمولاً به گوساله‌ها برای کمک به گسترش سیستم گوارش، علوفه حاوی فیبر (کاه یا یونجه) مخصوصاً زمانی که جیره پلت شده می‌خورند، ارائه می‌شود. همچنین، گوساله ها به مقداری فیبر غذایی برای به حداقل رساندن مشکلات نفخ و کاهش مشکلات اسیدوز به ویژه زمانی که جیره حاوی سطوح بالای نشاسته مصرف می کنند، نیاز دارند. در بررسی مزارع تجاری در ایرلند شمالی مشخص شد که به ترتیب 59% و 33% کاه و یونجه به گوساله ها داده می شود. با توجه به اینکه شکمبه ی آن ها به طور کامل رشد نکرده است، گوساله ها در سنین جوانی سطح ایمنی پایینی دارند. با این سطح ایمنی کم، سطوح DON یا هر مایکوتوکسین دیگری در کاه یا یونجه ممکن است تأثیر قابل توجهی بر سلامت و عملکرد گوساله ها داشته باشد و این تأثیرات در سنین پایین نیز بر عملکرد آن ها در آینده نیز تاثیر می گذارد.

منبع

https://www.allaboutfeed.net/all-about/mycotoxins/revealing-the-mycotoxin-risk-in-straw/

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *