UFAC-UK  هشدار می دهد که اگر تولیدکنندگان لبنیات در رسیدگی به تأثیر آلودگی مایکوتوکسین در خوراک دام کوتاهی کنند، احتمالاً تولید، عملکرد و باروری در گاوهای شیری کاهش می یابد.

کارخانه های مکمل‌ خوراک خاطرنشان می‌کنند که تولیدکنندگان اغلب مشکل مایکوتوکسین‌ها را دست‌کم می‌گیرند و تاکید می‌کند که حداقل 50 درصد محصولات غذایی جهان آلوده هستند. مایکوتوکسین‌های موجود در شکمبه می‌توانند تأثیر عمده‌ای بر میکروب‌های شکمبه داشته باشند و در نهایت قابلیت هضم خوراک را کاهش دهند.

مایکوتوکسین ها برای نشخوارکنندگان بسیار مضر هستند!

بر اساس UFAC-UK، مایکوتوکسین ها ترکیبات سمی تولید شده توسط قارچ ها هستند که به راحتی محصولات را در مزرعه و در انبار درگیر می کنند و حتی در سطوح بسیار پایین، برای نشخوارکنندگان به ویژه گاوهای شیری تازه زا بسیار مضر هستند.

کپک هایی که معمولاً روی سیلاژ علوفه و سایر مواد غذایی مرطوب رشد می کنند اغلب می توانند مایکوتوکسین تولید کنند. همچنین، آن ها می توانند در مواد اولیه خوراک خانگی، وارداتی و همچنین کاه و مواد بستر یافت شوند.

کاهش اثر مایکوتوکسین ها!

نایجل بیتسون، مدیر فروش UFAC-UK بیان کرد: مایکوتوکسین‌های موجود در شکمبه می‌توانند تأثیر عمده‌ای بر میکروب‌های شکمبه داشته باشند و در نهایت قابلیت هضم خوراک را کاهش دهند که متعاقباً باعث کاهش مواد مغذی موجود برای تولید شیر و تولید مثل می‌شود. وی اضافه می کند که کاهش اثر مایکوتوکسین ها به معنای ایمنی بهتر در برابر بیماری ها، بهبود مصرف خوراک روزانه و افزایش تولید شیر است.

اثربخشی توکسین بایندرها

برای کمک به تولیدکنندگان به منظور مقابله با تهدید مایکوتوکسین ها، پژوهش هایی در دانشگاه گنت به منظور بررسی اثربخشی یک محصول توکسین بایندر برای به حداقل رساندن سطوح مایکوتوکسین‌ها در شکمبه انجام شد، که منجر به کاهش تاثیر کلی مایکوتوکسین ها گردید.

به گفته بیتسون، محصول توکسین بایندر دارای ظرفیت اتصال قوی برای اتصال به طیف گسترده ای از مایکوتوکسین ها در همه محدوده های pH  بود. این توکسین بایندر ترکیبی از مواد معدنی شامل خاک رس فعال با گلوکز وگلیسیرین، برای کنترل سموم و بهبود عملکرد کبد بود. گلیسیرین در این توکسین بایندر دارای خواص ضد قارچی بوده که به حداقل رساندن دما در TMR کمک می کند.

منبع

https://www.allaboutfeed.net/all-about/mycotoxins/mycotoxins-in-feed-threaten-cow-health-and-milk-yields/

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *