اعلامیه سازمان جهانی بهداشت (WHO) مبنی بر این موضوع است که “گرمایش جهانی” مهم ترین چالش برای بشریت در قرن بیست و یکم به دلیل تأثیرات خطرناک بر سلامت حیوانات و انسان می باشد.

تغییرات پیش‌بینی‌شده شامل نوسانات آب و هوایی شدید به عنوان مثال افزایش تدریجی دما، خشکی و کاهش بارندگی در برخی کشورها (به عنوان مثال خاورمیانه) و بارندگی‌های مکرر، گردبادها و طوفان‌ها در سایر نقاط جهان (مانند شرق آسیای جنوبی) است. افزایش سطح آب دریاها به دلیل ذوب شدن یخ های قطبی منجر به از بین رفتن دلتای رودخانه ها و شهرهای ساحلی می شود. همه این عوامل باعث کاهش کشاورزی جهانی می گردد. همچنین، تغییرات اقلیمی به دلیل مهاجرت فرامرزی انسان ها و حیوانات اهلی (و حتی حیوانات وحشی) از مناطق خشک به سایر مناطق جغرافیایی، باعث تغییرات اجتماعی-اقتصادی و جمعیتی می شود.

تهاجم حشرات و قارچ های مایکوتوکسیژنیک

به موازات این وقایع، افزایش جهانی دما امکان هجوم و ظهور حشرات، جوندگان و قارچ‌های بیماری زا را به مکان‌های جدیدی که قبلاً وجود نداشتند، می‌دهد. پیدایش آن ها می تواند منجر به تلفات مستقیم و غیرمستقیم ناشی از اختلال در اکوسیستم، تخریب مستقیم محصولات و یا ایجاد بیماری های ناشی از حشرات شود که انسان، حیوان و گیاهان را آلوده می کند.

مایکوتوکسین ها در مناطق جدید شناسایی شدند!

علاوه بر این، حشرات و جوندگان محصولات زراعی را مستعد ابتلا به عفونت قارچی می‌کنند که باعث افزایش آلودگی به مایکوتوکسین‌ها می‌شود. به عنوان مثال، گونه های آسپرژیلوس مولد آفلاتوکسین معمولاً در مناطق گرمسیری/نیمه گرمسیری ساکن هستند. آن ها به عنوان تولید کننده آفلاتوکسین و اکراتوکسین A به عنوان تهدید جدی برای سلامت می باشند. معمولاً تشخیص این سموم در اروپا به خوراک وارداتی محدود می شود. با این حال، از سال 2003 (ایتالیا) و 2015 (فرانسه)، آسپرژیلوس فلاووس برای اولین بار در محصولات بومی در اروپا شناسایی شد.

تورم جهانی – قیمت غلات

از سوی دیگر، عوامل دیگری از جمله تورم جهانی (به دلیل کووید 19)، افزایش هزینه های حمل و نقل (افزایش قیمت نفت / انرژی) و کمبود جهانی در عرضه غلات (جنگ اوکراین به دلیل اینکه روسیه و اوکراین تولیدکنندگان عمده غلات هستند) منجر به یک رکورد تاریخی در قیمت غلات شد.

همه گیری مایکوتوکسیکوز

مجموع همه ی عوامل ذکر شده سبب موارد زیر می شود:

  • کمبود در تولید خوراک به دلیل تغییرات آب و هوایی و جنگ
  • هزینه بالای حمل و نقل به دلیل قیمت نفت و بیمه بالای کشتی از اوکراین
  • آلودگی محصولات زراعی به مایکوتوکسین ها در اثر گرم شدن کره زمین

مایکوتوکسین ها: یک مشکل جدی هم برای سلامت حیوانات و هم برای سلامت عمومی

مایکوتوکسین ها همیشه یک مشکل جدی برای بخش دامپزشکی و بهداشت عمومی بودند. تغذیه حیوانات یا پرندگان با غذای آلوده نه تنها بر بهره وری و وضعیت سلامت آن ها تأثیر می گذارد، بلکه انسان را نیز تحت تأثیر قرار می دهد؛ زیرا مایکوتوکسین ها در محصولات دام و طیوری نیز حضور پیدا می کنند.

مایکوتوکسین های شناخته شده

در حال حاضر، بیش از 100000 گونه قارچی گزارش شده است. بیشتر مایکوتوکسین های شناخته شده متعلق به یکی از 6 خانواده اصلی مایکوتوکسین ها هستند:

  • آفلاتوکسین ها
  • زیرالنون
  • تریکوتسن ها
  • اکراتوکسین ها
  • فومونیسین ها
  • پاتولین

همکاری بین سازمان های مختلف

حل این مشکل نیازمند همکاری بین سازمان های مختلف است.

راه حل سیاسی – مدیریت روند گرمایش جهانی

دامپزشکان – توسعه نژادهای قوی که در برابر مایکوتوکسین مقاوم باشند.

گیاه شناسان – توسعه محصولات جدیدی که در برابر خشکی، آبیاری با آب شور مقاوم باشند و مستعد ابتلا به عفونت های قارچی نباشند.

صنعت خوراک – ارائه راه حل های نوآورانه برای کنترل مایکوتوکسین ها نظیر توکسین بایندرها

جاذب های مایکوتوکسین

در حال حاضر، چندین توکسین بایندر به صورت تجاری در دسترس هستند. اگرچه ادغام آن ها در خوراک دام در بیشتر موارد ضروری است؛ اما:

با توجه به اینکه حداقل 300 نوع مختلف مایکوتوکسین گزارش شده است؛ هیچ توکسین بایندر تک جزئی نمی‌تواند 100% مایکوتوکسین‌های موجود در خوراک را جذب کند و بخش آزاد شده از اتصال می‌تواند تجمع یافته و باعث ایجاد مایکوتوکسینوز مزمن شود. بنابراین، ترکیب توکسین بایندرها با محصولات مکملی که از کبد در برابر مایکوتوکسین های کنترل نشده حمایت می کنند؛ توصیه می شود.

آزمایش مزرعه ای

در یک آزمایش مزرعه ای (فاید و همکاران، در دست انتشار)، 3 گروه از جوجه های گوشتی مورد آزمایش قرار گرفتند.

گروه 1 – فقط توکسین بایندر (شاهد منفی)

گروه 2 – خوراک آلوده به مایکوتوکسین+ توکسین بایندر+ ترکیبات گیاهی

گروه 3 – خوراک حاوی مایکوتوکسین ها+ توکسین بایندر (شاهد مثبت)

تیم تحقیقاتی تفاوت های واضحی را در وزن پرنده، FCR، پاسخ ایمنی به واکسن ها و وضعیت سلامت عمومی گزارش کردند. بررسی‌های بافت‌شناسی کبد و کلیه نیز پتانسیل محافظتی محصول را تأیید کرد (تصویر زیر).

اثر محافظتی ترکیبات گیاهی در کبد  در کنار نقش پیشگیرانه آن در برابر اختلالات متابولیک مانند کتوز و کبد چرب در گاوهای شیری به خوبی اثبات شده است.

در نتیجه

انتظار می رود مشکل مایکوتوکسیکوز در آینده نزدیک، نقش مهمی در تولید حیوانات داشته باشد. توصیه می شود از توکسین بایندرهای چند جزئی استفاده شود تا اکثر سموم در خوراک کنترل شوند. مکمل های خوراک با محصولات طبیعی با کیفیت بالا که از کبد و کلیه در برابر مایکوتوکسین های جذب نشده یا آلاینده های محیطی مانند باقی مانده سموم میکروبی، آفت کش ها، حشره کش ها و داروها محافظت می کنند، بسیار حائز اهمیت است.

منبع

https://www.allaboutfeed.net/all-about/mycotoxins/could-mycotoxins-be-responsible-for-the-next-pandemic

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *