دیواره سلولی مخمر یکی از افزودنی های خوراک دام و طیور است که به منظور کنترل سموم قارچی مورد استفاده قرار می گیرد. روش های مختلفی جهت افزایش جذب سموم توسط دیواره ی سلولی مخمر وجود دارد که در ادامه به بررسی این روش ها می پردازیم:

  1. افزایش کارایی دیواره سلولی مخمر از طریق اصلاح ژنتیکی

ساختار دیواره سلولی مخمر را می‌توان با استفاده از تکنیک‌های مهندسی ژنتیک جهت افزایش اتصال به سموم اصلاح کرد. در این روش ها می توان به افزایش بیان تعداد بیشتری از گیرنده‌های خاص روی دیواره سلولی مخمر که به سموم متصل می‌شوند، یا ایجاد انواع جدیدی از گیرنده‌ها که مخصوص یک سم خاص هستند؛ پرداخته شود.

  1. بهبود جذب دیواره سلولی مخمر از طریق تیمار با اسید

تیمار دیواره ی سلولی مخمر با محلول اسیدی مانند اسید کلریدریک یا اسید سولفوریک به منظور تغییر ساختار ترکیبات دیواره سلولی جهت افزایش جذب سموم انجام می شود. در این روش می توان سطح و اندازه ی منافذ دیواره سلولی مخمر را افزایش داد که به نوبه خود منجر به افزایش ظرفیت جذب سموم می شود.  

  1. افزایش عملکرد دیواره سلولی مخمر از طریق روش های آنزیمی

ترکیبات دیواره ی سلولی مخمر با آنزیم هایی مانند β-گلوکاناز یا ماناناز تیمار می شوند تا ساختار دیواره سلولی را تجزیه کنند و مانان-الیگوساکاریدها (MOS) و β-گلوکان ها را آزاد کنند، که اجزای اصلی مسئول در اتصال به مایکوتوکسین ها هستند.

 به طور کلی، تغییر ترکیبات دیواره سلولی مخمر از طریق روش های اصلاح ژنتیکی، استفاده از تیمارهای اسیدی و آنزیمی می‌تواند ظرفیت اتصال سموم را بهبود بخشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *